Van Rekom licht Plan van Aanpak Kerkbuurt toe

SLIEDRECHT Na twee felle debatten over de toekomst van de Kerkbuurt is het pleit beslecht: de winkelpromenade wordt ingekort door de oostzijde open te stellen voor verkeer tot de Waterkeringweg. Het is slechts een onderdeel van een compleet Plan van Aanpak - waarin ook meer groen, zitjes, vlaggen en een roltrap zijn meegenomen - maar wel het meest besproken onderdeel. Het meest bevochten ook. Via de sociale media hebben veel Sliedrechter laten weten het nut er niet van in te zien. Wethouder Len van Rekom legt zijn plan daarom nog eens uit.

,,Door autoverkeer toe te staan wordt dit gebied interessanter voor versspeciaalzaken, waar de consument even snel boodschappen kan halen. Eerder is gebleken dat een bakker in de autoloze Kerkbuurt niet kon overleven, omdat de consument blijkbaar niet bereid is te lopen voor dergelijke aankopen. Ook voor afhaalpunten van webshops zie ik mogelijkheden op dit deel", licht Van Rekom toe. ,,Maar het belangrijkste is dat met de maatregel de Kerkbuurt als winkelpromenade korter, compacter wordt en daardoor levensvatbaarder."

Dit laatste argument, Van Rekoms speerpunt, komt overeen met de uitkomst van een onderzoek van adviesbureau BRO, in opdracht van de gemeente Sliedrecht uitgevoerd in 2011. Daarin werd gesteld dat de Kerkbuurt te langgerekt is met leegstand en een ongezellige uitstraling tot gevolg. Dit heeft volgens Van Rekom direct te maken met de snelle veranderingen die de retailmarkt doormaakt sinds de komst van het internet en webshops. ,,Consumenten hebben het gemak ervaren om vanuit de luie stoel 24 uur per dag producten en diensten te bestellen. Het wordt nog eens gratis thuisbezorgd ook. De fysieke winkels hebben hier onvoldoende of te laat op ingespeeld."

Om het tij te keren moeten winkels de consument meer verleiden, adviseert Van Rekom. ,,Denk aan het sociale aspect. Winkelen moet vooral gezellig zijn, in combinatie met een terrasje pikken bijvoorbeeld. Ook wordt winkelen gebruikt om ideeën op te doen (Wat zijn de laatste trends?) en om op koopjes te jagen. Je moet dus klanten trekken én vasthouden door meer gezelligheid te bieden met horeca en entertainment bijvoorbeeld."

Daarom wil Van Rekom investeren in de aankleding van de Kerkbuurt met meer zitjes, groen en vlaggen. Een versmarkt met streekproducten op het Merwedeplein behoort ook tot de ideeën voor meer bedrijvigheid in de winkelstraat. Verder verwacht hij van de ondernemers dat ze met initiatieven komen voor activiteiten. ,,Dit alles om meer beleving te creëren voor de klant die gezelligheid zoekt", aldus de wethouder. ,,Tegelijkertijd moet je inspelen op de klant die snel zijn slag wil slaan. Daartoe dient het oostelijke deel van de Kerkbuurt waar auto's straks welkom zijn. Maar denk niet dat het een racebaan wordt. De inrichting zal daartoe ook niet uitnodigen. Het zal duidelijk zijn dat auto's hier te gast zijn. De illustratie (zie hierboven, red.) die we hebben laten maken zegt in mijn ogen genoeg."

Label:

Kerkbuurt