• Joost Schelling

    Richard van Hoek

Column: Zoek de overeenkomst!

In de puzzelboeken van onze dochters staat altijd wel een puzzel met als opdracht: Zoek de verschillen! 5, 7 of wel 10 verschillen tussen twee ietwat verschillende plaatjes opsporen. Voor mij geen ontspanning maar frustratie: Ik heb niet de gave het laatste verschil op te sporen. Tja, dus na een paar minuten denk ik dan maar: leuk als ontspanning maar niet echt belangrijk.

Inmiddels heb ik ontdekt dat veel nieuws ook aan dit spelletje meedoet. Je krijgt een foto te zien en dan mag je raden wat er allemaal achter zou kunnen zitten. Of je krijgt dezelfde foto een week later nogmaals te zien, maar dan met andere informatie. Zoals vorig jaar zomer, na de crash met de MH17, de foto van de soldaat met de knuffel, die op de voorpagina van landelijke dagbladen stond. Woede alom, maar later bleek dat niet het juiste plaatje. De soldaat bleek een bergingswerker te zijn, die de knuffel omhoog hield. Dus hij hield hem niet als teken van triomf omhoog, maar als teken van verzuchting en verdriet. Vervolgens ging het gesprek over het gebruik, technisch het 'framen', van die foto. Zoek de verschillen: een schurk of een helper?

Of zoals deze weken het plaatje van de driejarige Syrische vluchteling Aylan Kurdi de media domineert. De foto met de op het strand aangespoelde jongen shockeerde de gehele wereld. Maar al snel ging het gesprek over de vraag wat voor jongen dit was. Was hij zoon van een terrorist? Was zijn vader niet zelf een mensensmokkelaar? Of een gelukzoeker? Of was de foto ingezet om het migratieprobleem een gezicht te geven? Vervolgens buitelen politiek links en rechts over elkaar heen, landelijk en hier in Sliedrecht over wat te doen. En ze doen allemaal mee aan het spelletje: Zoek de verschillen! Want beelden worden al sinds mensenheugenis gebruikt voor de propaganda van het eigen standpunt.

Misschien komt het door mijn frustratie dat ik bij die puzzel dat laatste verschil zo slecht kan vinden. Of misschien kijk ik wel teveel naar de overeenkomsten? Zie ik daar vooral dat driejarige jongetje, die daar niet hoort te zijn. Zie ik daar een knuffel in een grasland, dat daar niet hoort te liggen. Natuurlijk moeten we het hebben over het gebruik en misbruik van die beelden. Maar de overeenkomst is: zij horen daar niet. Op school horen kinderen van opvoeders dat ieder kind, ongeacht afkomst, ras, geaardheid, beperking of resultaat van de CITO juist vooral gelijk is aan de ander. Je bent elkaars mede-mens. Zo voeden we elkaar op. Ook de Bijbel leert ons te kijken naar de ander als evenbeeld van onszelf. Laten we stoppen met meteen alles te willen framen, naar het speuren van het laatste verschil tussen de twee plaatjes, maar zoek de overeenkomst. Kijk in de spiegel en denk: wat als het mij zou zijn overkomen? Dan denk ik: ik ben blij dat ik mij kan frustreren over een puzzel!

Ds. Joost Schelling

Predikant Gereformeerde Kerk Sliedrecht