• Joost Schelling

    Richard van Hoek

Op de kaart!

Een beetje gemeente heeft zijn eigen marketing. Dat hoort. En niet alleen grote toeristische plekken als Amsterdam, Rotterdam en Dordrecht. Nee, elk dorp doet tegenwoordig aan 'city branding': Je dorp of stad op de kaart zetten. Als een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven, als broedplaats van de creatieve en innovatieve maakindustrie, als een goede leer- en leefomgeving, als zorgzame plaats voor ouderen, als een ondernemende omgeving voor het midden- en kleinbedrijf. En elke plaats zegt zo: 'Kom hier, hier is het gras (nog) groener dan bij de buren.'

De gemeente Sliedrecht beschikt voor haar marketing over een promotiefilmpje met als titel: Sliedrecht…aan het werk. Bouwen, wonen, ondernemen en onderwijs komen er als belangrijke facetten in naar voren. Aangevuld met mooie plaat(s)jes die ons dorp rijk zijn. En hoewel je kunt twisten over deze plaatjes (in 1 minuut kun je toch nog veel plaatjes missen…geen Grote Kerk, nauwelijks de Kerkbuurt of het Winklerplein, geen verenigingsleven), de film geeft Sliedrecht wel een gezicht. Met als doel: wil je in 1 minuut aan vriend of vriendin uitleggen waar je woont, laat ze dit filmpje dan zien.

Ruim 36.000 mensen bekeken inmiddels het filmpje, dus het zal drukker worden in ons dorp.

Nu zullen er altijd mensen zijn die zeggen: moet dat nou? Is dat geen geldverspilling? En laat de gemeente ook eens al die plekken filmen, die niet zo rooskleurig zijn? Natuurlijk kun je somberen, maar het loont zeker de moeite ook stil te staan bij wat je wel hebt. Dat zouden we vaker moeten vastleggen. In het bestuur van onze kerk stonden we laatst stil bij het afgelopen seizoen: Wat ging er goed? Wat hebben we ervaren en geproefd van Gods goedheid, om het met woorden van een Bijbelse psalm te zeggen? Niet meteen de ja-maars, of verbeterpunten, maar stil staan, genieten van het moois dat er (ook) is. En wat som je dan met elkaar veel zaken op. Soms moet je daarvoor wel afstand nemen en je de vraag stellen: hoe zou ik mijn dorp, kerk, vereniging introduceren aan een buitenstaander? Welke film zou ik dan maken?

Als ik die film mocht aanvullen: overal gratis parkeren, een centrum met in een straal van 1 km 3 zelfstandige boekhandels, 3 slagers, 2 bakkers en 4 bloemenwinkels omringd door 3 grote supermarkten, rijk gevarieerd verenigings- en kerkelijk leven, sociale betrokkenheid in wijken, actieve en benaderbare politieke partijen, toenemend respect voor de verschillen, toename ook van saamhorigheid en begrip, en oh ja en sinds kort een mooie voetbalkooi!

Als je beseft wat je WEL hebt, dan is 1 minuut veel te kort om dat allemaal te laten zien.

En voor de meelezers uit Hardinxveld: hier heeft u alvast het script voor uw promotiefilmpje. Kunt u ook….aan het werk!

Joost Schelling