• Sheila Kloppert geeft tips om je goede voornemens vol te houden

    Ditty Drenth

Hoe houd je goede voornemens vol?

SLIEDRECHT Januari is bij uitstek de tijd voor het maken van goede voornemens. Toch weet iedereen dat het niet zo makkelijk is om deze vol te houden. We vroegen coach Sheila Kloppert hoe je je doelen kunt verwezenlijken.

door Ditty van Drenth

Sheila Kloppert: ,,Ik maak goede voornemens als ik aan iets wil werken dat nog niet honderd procent goed aanvoelt. Ik neem me dingen voor omdat ik tevreden en gelukkig wil zijn. Je kunt goede voornemens hebben om je gezondheid te verbeteren, je relatie een boost te geven, grenzen te stellen, iemand meer aandacht te geven of een ander te ondersteunen. "

Sheila Kloppert runt sinds een jaar de coachpraktijk SBM Coaching - De Verandercoach (SBM staat voor Soul, Body, Mind) in Sliedrecht waarbij zij mensen ondersteunt die door uiteenlopende redenen zijn vastgelopen. Sheila heeft een burn-out gehad en is door een groot veranderingsproces gegaan. Zij heeft bewust voor zichzelf gekozen en maakt keuzes vanuit haar hart. ,,Ik maak win-win keuzes die de ander én mij dienen. Dat zijn altijd de juiste keuzes. Natuurlijk overweeg ik de minnen en plussen. Mijn doelstelling is om meer liefde en compassie te verspreiden. Ik kan een ander niet veranderen, maar slechts één steentje inzicht en/of bewustwording zorgt voor een aaneenschakeling van rimpelingen in het wateroppervlak. Ik groei zelf ook door ondersteuning van de ander. Bij mijn coaching ga ik uit van een positief veranderingsproces. Het maken van een lijstje met goede voornemens is niet moeilijk, maar het volhouden en volbrengen is een ander verhaal. Mensen hebben vaak goede voornemens, maar staan er niet voldoende achter."

Volgens de coach kost veranderen tijd en aandacht. ,,Velen willen korte termijnbevrediging, maar ingeslopen patronen kun je niet zomaar veranderen. Als je voor een duurzaam veranderingsproces gaat, heb je geduld nodig. Je kunt een goed voornemen beter volhouden als je wens uit een diep verlangen voorkomt of uit noodzaak is geboren."

Tijdens een veranderingsproces kom je beslist momenten van verleiding tegen. Wat doe je dan? ,,Wanneer je op een zwak moment toegeeft is er nog niets verloren. Een verloren veldslag is nog geen verloren oorlog (pak je patroon weer op). Ontdek wat lastig is voor jou, en werk eraan. Als je overtuiging voor jezelf groot genoeg is, ga je het redden. Concentreer je bij een moment van verleiding op je ademhaling. Adem drie tellen in en vier tellen uit. De behoefte of het verlangen ebt weg."

Praktische tips:

Schrijf je goede voornemens op

Maak een stappenplan

Beloon jezelf voor ieder succes

Praat er met anderen over

Zoek ondersteuning bij lotgenoten

Sheila Kloppert: ,,Ik ben zelf ooit gestopt met roken. Na een maand beweeg je makkelijker en hijg je minder bij inspanning. Het is belangrijk om bij een succes stil te staan en deze te vieren. Zo word je jezelf bewust van wat je investering oplevert en dit motiveert je om door te zetten. Alles valt of staat met je bewustwordingsproces. Weet waar je staat, waar je naar toe wilt en hoe je dat kunt bereiken. Op mijn koelkast prijkt de spreuk: kort geluk, lange pijn en lang geluk, korte pijn. Als ik iets zoets wil pakken, geeft het een bevrediging van tien minuten, maar als ik niet toegeef aan de zoete verleiding, levert dat winst voor de lange termijn op. Natuurlijk eet ik weleens een gebakje, maar mijn keuze is om dit met mate te doen. Ik moet niets, ik mag alles, maar ik heb die keuze gemaakt en dat is wat ik wil. Daarom adviseer ik eenieder om bewust keuzes te maken. Weet wat je wilt. Dat maakt alles eenvoudiger."