• Diploma uitreiking 2014 van de Vakschool

    Rob Glastra - Schoonhoven NL

Sliedrechter Michael Prins wint NJU award 2014

SLIEDRECHT - Nietsvermoedend ging hij naar zijn diploma-uitreiking op 10 juli in de Grote Kerk van Schoonhoven. Waar hij daar vandaan dacht te gaan met enkel een mooi diploma, nam hij ook nog eens de award mee voor beste leerling juwelier. De 25-jarige Michael Prins uit Sliedrecht kreeg deze NJU-award onder andere dankzij zijn inzet, motivatie, gedrevenheid en goede resultaten.De Nederlandse Juweliers- en Uurwerkbranche is de belangenvereniging voor en door juweliers. De NJU award wordt jaarlijks uitgereikt aan leerlingen die in hun opleiding een bijzondere prestatie hebben geleverd. Michael Prins volgde op de Vakschool in Schoonhoven de 4-jarige opleiding voor juwelier. De award werd tijdens de diploma-uitreiking uitgereikt door Felix Hunteler. Michael kreeg van hem het zilveren beeldje van een steltloper, een oorkonde en een jaarabonnement op het vakblad Edelmetaal. Michael: ,,Ik ging eigenlijk voor het goed afronden van mijn opleiding en had hier helemaal niet op gerekend. Mijn vriendin wilde na de diploma-uitreiking al weggaan, maar ik wilde toch even blijven. Ik had verwacht dat de award naar iemand uit mijn klas zou gaan, want er waren er meer met goede resultaten. Ineens hoorde ik de naam van mijn stagebedrijf, van Willegen, langskomen en ik besefte dat ze mij bedoelden. Ik ben er enorm trots op en heb erg leuke reacties gehad. Daarnaast is het natuurlijk een mooie vermelding op mijn CV." Michael heeft als juwelier een voorliefde voor horloges. ,,Horloges zijn eigenlijk te vergelijken met auto's. Ze moeten er niet alleen goed uitzien, maar ook goed functioneren. De prijs is afhankelijk van de details. Is er veel met de hand gemaakt, dan zit er ook meer tijd in. Daarnaast bepalen de afwerking en de functies ook de prijs. Zo kun je een horloge kopen voor 10 euro, maar ook voor 100.000 euro. Het is belangrijk dat je aan een klant kunt uitleggen waarom een horloge zo waardevol is." Vooral dat contact met mensen is wat hij leuk vindt aan zijn werk. ,,Emotie is wat mij betreft een belangrijke factor in het werk. Je wilt dat een klant met een tevreden glimlach de winkel verlaat. Niet alleen vanwege een aankoop, maar ook vanwege de service. Een goede reparatie of goed advies is net zo belangrijk. Je hebt twee soorten klanten. Een klant die horloges als hobby koopt en er meer in de verzameling heeft en een klant die er jarenlang voor moet en werken en een bepaald horloge opspaart. Het is een leuke uitdaging om beiden goed van dienst te zijn. Klanten zijn ook niet altijd gemakkelijk, maar ik blijf altijd vriendelijk lachen en ga op zoek naar een passende oplossing. Service staat hoog in het vaandel."Zijn enthousiasme kon hij kwijt tijdens zijn stage bij juwelier Alblas in Sliedrecht en van Willegen in Rotterdam. Bij deze laatste juwelier werkt hij nu nog. ,,In de toekomst wil ik misschien een eigen onderneming beginnen, maar eerst maar eens in dienst werken en nog meer ervaring opdoen."