• Nick van Bennekom

    Griendencollege

Van Bennekom is nieuwe directeur Griendencollege

SLIEDRECHT Nick van Bennekom is per 17 juni de nieuwe directeur van het Griendencollege. Hij volgt daarmee Christa van Delen op, die per 1 januari is toegetreden tot het college van bestuur van SPON (Specialisten in Passend Onderwijs).

Van Bennekom is eerder werkzaam geweest bij de Rotterdamse onderwijsstichting BOOR en heeft ervaring als docent en als schoolleider. De afgelopen 10 jaar is hij directeur geweest van een vmbo-vestiging van de Wolfert van Borselen scholengroep in Lansingerland.

Het Griendencollege is voor Van Bennekom een mooie keuze. De 51-jarige schoolleider, zelf woonachtig in Pijnacker, geeft aan dat Sliedrecht voor hem aantrekkelijk is vanwege enerzijds het unieke dorpse karakter, maar anderzijds ook vanwege de sterke blik naar buiten met bijvoorbeeld zijn grote maritieme en industriële bedrijven en een gemeente die grote ambities heeft. Daarnaast biedt het Griendencollege met haar kleinschalige karakter veel mogelijkheden aan leerlingen om in verbinding met de bedrijven te komen. De fusie met SPON is een grote meerwaarde voor de school die passend onderwijs op alle niveaus hoog in het vaandel heeft en als uitgangspunt heeft 'voor iedere leerling een passend loopbaanplan'.

Het college van bestuur van SPON, waar het Griendencollege sinds 1 januari onder valt, ziet in hem de juiste man om samen met het team van het Griendencollege uitvoering te geven aan de ambities die de school heeft geformuleerd. Van Bennekom is gemotiveerd om de leerlingen onderwijs op maat aan te bieden waarbij de school nadrukkelijk de relatie zoekt met het regionale bedrijfsleven en leerlingen graag betrekt bij de actuele ontwikkelingen in de samenleving. Van de leerling anno 2020 wordt een open blik op de wereld vereist en het is aan de scholen om begrippen als een circulaire economie, duurzaamheid, klimaat, (wereld)burgerschap en energietransitie van inhoud te voorzien. Het onderwijs is daarmee meer dan een doorgeefluik van kennis, maar zet leerlingen aan tot een dialoog en reflectie. Van Bennekom:. ,,Ik verheug me op alle uitdagingen en sta te popelen om met het team, leerlingen en ouders nader kennis te maken", aldus Van Bennekom.