• BDUmedia

Qbuzz wil minder fietsen en meer stewards op MerwedeLingelijn

SLIEDRECHT Vervoerder Qbuzz, die eind 2018 het vervoer op de MerwedeLingelijn overnam van Arriva, kan de drukte op het populaire treinspoor maar nauwelijks aan. Veel reizigers klagen over vertragingen, rituitval en overvolle treinen. Een van de maatregelen om met name de overvolle treinen het hoofd te bieden is het invoeren van betalen voor het vervoer van de fiets, iets dat tot nu toe gratis was. Ook is Qbuzz met de provincie in gesprek over het aantal stewards dat op de trein rijdt.

door Marjanne Dijkstra en Mirjam de Swart

,,Sinds Qbuzz op de MerwedeLingelijn rijdt, is het zo dat de provincie niet langer verlangt dat er áltijd stewards aanwezig zijn op de treinen. Nu rijden we op twee derde van onze treinen met stewards. Dat betekent dat er niet altijd goed kan worden toegezien op het aantal fietsen in de trein. Er mogen maximaal twaalf fietsen mee, maar zeg nou zelf, als jij de dertiende bent met een fiets stap je toch ook gewoon aan boord als je weet dat er geen steward aan boord is om dat in de gaten te houden?"

VERGOEDING Aan het woord is Gea de Rie, woordvoerder bij Qbuzz. Zij vertelt dat het steeds vaker gebeurt dat er meer fietsen met de MerwedeLingelijn meegaan dan toegestaan is. ,,Dit gaat ten koste van de veiligheid en het comfort van de andere reizigers. Daarom zijn we in gesprek met Qbuzz over het vragen van een kleine vergoeding voor het meenemen van de fiets in de trein. De NS vraagt daar 7,50 euro voor, maar dat gaan wij absoluut niet doen. Het gaat echt om een kleine bijdrage." Deze kleine bijdrage zou de meeste mensen bewuster moeten laten nadenken, aldus De Rie. Is het echt wel nodig om met mijn fiets op de trein te stappen? Qbuzz hoopt op deze manier vooral de vele scholieren die met fiets reizen te weren. ,,Vaak gaan ze maar een stationnetje verder. Die afstanden zijn over het algemeen prima te fietsen."

Qbuzz meldt dat het betalen voor de fiets in 2020 nog niet aan de orde is. De vervoerder is daar nu nog over in gesprek met de provincie. De Rie: ,,Als we het gaan invoeren dan gebeurt dit pas in 2021." Een ander punt waar Qbuzz over in gesprek is met de provincie is het aantal stewards dat nu op de treinen van het spoor tussen Geldermalsen en Dordrecht is te vinden. ,,De provincie verlangt van ons dat we op twee derde van de treinen stewards hebben. Daar staat ook een vergoeding van de provincie tegenover. Qbuzz wil echter terug naar een bezetting van 100 %. Dan moet de provincie financieel echter wel over de brug komen. Daar zijn we nu met elkaar over in gesprek."

Marcel van den Eng reageert namens de provincie Zuid-Holland, die concessiehouder is voor het vervoer over de MerwedeLingelijn: ,,Op het moment zijn wij met Qbuzz in gesprek over het vervoer over de MerwedeLingelijn. Zaken die daarbij aan bod komen zijn onder andere maatregelen die genomen kunnen worden om de druk, met name in de spits, weg te nemen. De provincie Zuid-Holland is geen voorstander van betalen voor het vervoer van fietsen, maar toch behoort het tot de mogelijkheden. Het programma van eisen tussen de provincie en Qbuzz biedt namelijk ruimte om een vergoeding te mogen vragen voor het vervoer van fietsen in de spits. Het is een manier om de druk binnen die spits weg te nemen, maar we praten over veel andere mogelijkheden. Hopelijk komt het niet zo ver."