Royal IHC verkrijgt order voor multifunctionele sleephopperzuiger

SLIEDRECHT Royal IHC heeft onlangs de opdracht voor het ontwerp, de bouw en de levering van een multifunctioneel baggerschip van het Belgische Deme gekregen. De bouw van de 15.000 m3 sleephopperzuiger met de naam Bonny River vindt onder toezicht van IHC plaats in Guangdong, China.

De Bonny River wordt het eerste schip in Deme's vloot met een gesloten recirculatie systeem. Dit minimaliseert de vertroebeling van het zeewater en maakt het mogelijk dat het schip ook in ecologisch kwetsbare gebieden kan baggeren. De sleephopperzuiger verbruikt ook minder brandstof en stoot dus minder CO2 uit. Het schip krijgt derhalve een "Green Passport' en een 'Clean Design'-classificatie, een certificering voor eigenaars en reders die bewust kiezen voor een milieuvriendelijke bouw en gebruik van hun schepen.

Het baggerschip wordt geleverd met een extra lange zuigbuis en een tweede zuigbuis met zware rotssleepkop, waardoor het schip ook in gebieden met harde bodem kan opereren. Vanwege zijn beperkte laaddiepte is de Bonny River tevens geschikt voor operaties in ondiep water.

De Bonny River, vernoemd naar de rivier in Nigeria, is naast de Minerva en de Scheldt River, de derde sleephopperzuiger die Deme door IHC laat bouwen.

,,We zijn er erg trots op dat DEME sinds 1992 al hun sleephopperzuigers heeft besteld bij IHC", zegt Bram Roelse, CEO van Royal IHC.